Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Zrútené mosty na Slovensku (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Možno iba súhlasiť

Včasná prehliadka a následná oprava dokáže predísť väčším výdavkom budúcnosti
 
Hodnoť

Po finančnej kríze v rokoch 2008-2009

postupne nastalo vo svete aj na Slovensku silné oživenie ekonomík a rast hospodárstiev a príjmov, ako občanov, tak aj štátov. Slovensko malo k dispozícii historicky najviac zdrojov od svojho vzniku.

Pýtam sa:
Kde sú tie peniaze?
Kto ich prežral a rozkradol?
Kto zdevastoval zdravotníctvo, školstvo?
Kto zdevastoval infraštruktúru?
KTO je zodpovedný za havarijný stav mostov?
 

Peniaze

Peniaze a majetky vždy skončili v družstve. Bohužiaľ sú to vedomosti, ktoré nám ostali po komunizme a tie sú zastaralé a nahradiť ich môžu iba cennejšie znalosti, ktoré bohužiaľ zaplatíme veľmi draho. Tak ako Taliani v Janove a počas prvej vlny koronakrízy.

Najhoršie je sledovať historikov ako si zarábajú aspoň na ten chleba obyčajnou prácou namiesto toho, aby nám našu minulosť aspoň v hrubých poznámkach načrtli.

Ja si idem kúpiť nejakú fakt kvalitnú knihu.
 

Rast príjmov

Myslíte si, že malým obciam a mestám, až na výnimky narástli nejako mimoriadne príjmy napriek oživeniu ekonomiky?

Peňazí nie je nikde na svete dosť aby pokryli všetky potreby verejného sektoru (ani v Nemecku), nikto ich nemusel prežrať alebo rozkradnúť.

Devastácia infraštruktúry je úmerná nedostatku zdrojov na údržbu a investície, sústavnému vzdychaniu podnikateľského sektoru ako je zaťažený (viď. cestná daň, spoplatnenie diaľníc a ciest a pod.), enormný tranzit vozidiel z iných štátov, pričom vybraté poplatky za použitie infraštruktúry nepokrývajú ani 1/3 reálnych nákladov na správu a údržbu cestnej infraštruktúry.

Stav mostov a iných inžinerskych stavieb trochu súvisí s "deformou" verejnej správy, kde sa najprv VÚC trhali o cesty (podobne je to s miestnymi komunikáciami a mostami na miestnych komunikáciách ) a následne po "inventúre", koľko vyberú resp. dostanú z daní zrazu radi odovzdajú "kozie dráhy" štátu a zázračne prekategorizujú na cesty I. triedy. Veľké oči na biznis a všimné sa premenil na nočnú moru, veľký "problém" a starosti. Mestá a obce radi "vydierajú" štátnych manažérov infraštruktúry pri výstavbe nadradenej infraštruktúry (diaľnice, RC, železnice) výstavbou rôznych vyvolaných investícií a následne ich nechcú prevziať do správy lebo to stojí peniaze, na ktoré nemajú.

Vinníci sa vždy určia podľa "politickej" situácie a aktuálneho marketingu.
 

A ty si kde žil posledných osem rokov?

Na Marse? Pozri na rozvoj a rast Česká a Poľska. Tí tam nemali smerácku mafiu a zdroje rastu a eurofondy využili. Smerácka mafia zdroje v historickej výške, za asistencie SNS a Maďarov, rozkradla a prežrala.
 

Využitie verejných zdrojov

Vzhľadom na to, že mám trošku prehľad o financovaní dopravnej infraštruktúry, možem povedať, že za súčasný stav infraštruktúry (cesty a železnice) nesú zodpovednosť prakticky všetky strany, čo boli pri vesle za posledných 20 rokov. Projektová príprava bežnej stavby diaľnice, rýchlostnej cesty alebo modernizácia železničnej trate trvá cca 8 - 12 rokov ( u malých stavieb cca 6 ) a to sa tam nesmú zapojiť nejakí Slávikovia a im podobní výpalníci (niekedy vo funkcii starostu alebo primátora). Prvá ficová vláda realizovala projekty, čo sa začali pripravovať ešte za veľkého "Vladina" prinajlepšom za prvej Dzurindovej vlády. S tým rozkrádaním eurofondov je to asi tak, že najprv by firmy, čo sa do súťaží hlásia mali prestať robiť obštrukcie, navrhovať premrštené ceny a pod. (o diletantoch adorovaných denníkom N rersp. SME nebudem radšej hovoriť). Paradoxne za poslednej granitúry, čo spomínate sa skoro nič z eurofondov nezačalo stavať resp. sa zastavilo a reálne je vyčerpanie alokácie na diaľnice a železnice dosť neisté (nie sú zmluvy, nestavia sa = nie je čo rozkradnúť). Česko a Poľsko majú trošku iné podmienky (napr. v Čechách SFDI, ktorý vytvára celkom iné ekonomické podmienky pre výstavbu a modernizáciu infraštruktúry a o podporených projektoch tiež licitujú poslanci v parlamente). Poľsko má tiež svoje špecifiká (treba si občas prečítať aj priamo Poľskú tlač a portály, tiež len posledné exekutívy PiS nechvália). O rozkrádaní eurofondov a štátnych peňazí sa dá toho nájsť v Európe dosť veľa a ani tam nemajú (nemali) SMER. Ale o čom by novinári u nás písali...,

Rozne pekné štatistické uklazovatele (napr. aj HDP a rast,) nič nehovoria o reálnej schopnosti pripraviť a realizovať infraštruktúrne projekty (zvlášť tie dlhodobé). V praxi to znamená, že i keď vyrobíme dvojnásobok osobných aut a komponentov "automotive" pre celú Európu, že bude mať kto pripraviť stavby /projektanti nestíhajú v celej Európe, lebo školy produkujú samých sociológov, politológov, manažérov, sociálnych pracovníkov, masmediálnych komunikátorov, právnikov a teda nejsou lidi/ resp. realizovať ( problém je zohnať už aj nekvalifikovanú silu na stavby /o kvalifikovanej nehovoriac/ a Srbi a Ukrajinci to tiež nevytrhnú).
 

Ono tu nejde len o infraštruktúru.

Smerácka mafia vytvorila obrovský investičný a prevádzkový deficit aj v zdravotníctve, školstve, verejnej a miestnej správe a ešte nás stihla zadĺžit o 20 miliárd Eur viac, ako hospodárstvo prevzala od Dzurindu.
 

Deficit a ruinovanie

Minimálne pri zdravotníctve ste úplne mimo, "krstní otcovia" zo Smeru len trošku "chytili za vajcia" oligarchov, ktorí do zdravotníckeho biznisu vstúpili skor za Zajaca a Dzurindu a prinútili ich prerozdeliť si benefity. Bohužiaľ nič neurobili s personálnym "miklošizmom" v zdravotníctve, (údajná prezamestnanosť v zdravotníctve) a dnes pri zvládaní "korony" sa to bohužiaľ naplno prejavilo.
 

Mimo si ty.

.
 


Najčítanejšie


  1. Miroslav Ferkl: Vysnívaný dom Igora Matoviča. 3 791
  2. Jozef Sitko: Je ešte Sulík politikom vládnym či už opozičným? 2 169
  3. Rudolf Pado: Kde sa túla zdravotnícky odpad z celoplošného testovania na Covid-19? 1 924
  4. Martin Ondráš: Mičovskému kolabuje rezort, minister mlčí..... 1 766
  5. Július Kovács: Kotlebovci sa vyhražali Matovičovi smrťou, pred jeho dom doniesli truhlu a vence 1 259
  6. Karolína Olšavská: Vlastnou hlavou 2 - recenzia alebo Ako chutí moc 1 157
  7. Maroš Chmúrny: Škandál u sv. Michala, kus dobrej roboty a nová funkcia 1 017
  8. Peter Gregor: Safari pod Tatrami 997
  9. Peter Lacina: Kto vie čo je mastektómia, nech zdvihne ruku 970
  10. Roman Kebísek: Časť slovenských rozprávok od Dobšinského sa podobá nemeckým od Grimmovcov 949

Rebríčky článkov


  1. Peter Biščo: Pani Iveta Radičová hľadá politickú kultúru terajšej vlády.
  2. Ján Škerko: O výhre, peniazoch a sexe
  3. Jozef Kovalík: Sám
  4. Jan Vaněra: SLOVENSKO-MAĎARSKÉ POHRANIČIE V OKOLÍ RIEKY IPEĽ - 7.11.2020
  5. Miriam Studeničová: Životná potreba svätenia sviatočného dňa!
  6. Peter Ďuroška: Nadácia SPP podporila projekt zrakovo postihnutých športovcov
  7. Michal Kováč: Ako sa IBM zo straty vrátila späť k ziskom
  8. Ivan Čarnogurský: KEĎ SA VLÁDNUTIE STÁVA OBSAHOVO NEPODSTATNÉ
  9. Július Kovács: Dr.Bukovský zľahčuje covid a zarába na tom mesačne okolo 5000 eur, pomôžte mi ho odstáviť
  10. Vladimír Bohm: Prečo deti nechcú chodiť do školy a pohŕdajú učiteľmi?


Už ste čítali?