reklama

Najzaujímavejšie mosty postavené na Slovensku v rokoch 2014 - 2018

O tom čo sa stavbárom nepodarí sa  z médií dozviete do pár hodín. O tom čo sa im podarí a na čo môžme byť hrdý sa ale často nedozviete nikdy. Týmto blogom by som chcel tento nepomer mierne skorigovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Minulý mesiac sa v Žiline konala konferencia, ktorá sa venovala mostom postaveným na Slovensku v rokoch 2014 - 2018. Konferenciu pripravila organizácia fib pod záštitou ministra PaeDr. Árpáda Érseka a prezidenta fib international prof. Huga Corresa Peirettiho zo Španielska. V blogu prinášam prehľad najzaujímavejších mostov, ktoré boli v tomto období na Slovensku dokončené a ktoré boli na tejto konferencii prezentované.

Územie Slovenska je veľmi rôznorodé a členité, čo v sebe obnáša množstvo mostárskych výziev pri prekonávaní údolí a riek. Každý nový kilometer diaľnic najmä v severnej časti Slovenska vyžaduje mnoho mostov a komplikovaných inžinierskych riešení. Podmienky, akými sú napr. potrebné parametre diaľnice, charakter terénu, čo najnižšia cena pri zodpovedajúcej kvalite, rýchlosť výstavby a možnosti zhotoviteľov postupne formujú viaceré jedinečné mosty. Pozrite si to NAJ z mostov čo sme na území SR postavili za posledné 4 roky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

(fotografie sú prevzaté z prednášok jednotlivých firiem uvedených na konci blogu)

Diaľnica D3 Svrčinovec - Skalité

Na tomto úseku boli dokončené viaceré výnimočné mosty. Ako prvý z nich uvediem most pod pracovným označením "237". Most bol stavaný technológiou vysúvania, ktorú som už opísal v jednom mojom staršom blogu. Tento most bol výnimočný najmä z hľadiska riešenia výstavby, ktorú komplikoval blízky tunel a tak sa muselo použiť netradičné riešenie umiestnenia výsuvného zariadenia na pilieri. Most má dĺžku 406 metrov.

Príprava pomocnej konštrukcie na osadenie výsuvného zariadenia na pilier
Príprava pomocnej konštrukcie na osadenie výsuvného zariadenia na pilier 
Most počas výstavby
Most počas výstavby 
Most po dokončení
Most po dokončení 

Ďalším mostom na tomto úseku je most "Valy", ktorý je najvyšším mostom na území Slovenska. Jeho mostovka je v najvyššom bode vo výške 86 metrov nad dnom údolia. Most bol postavený technológiou letmej betonáže, pri ktorej sa postupovalo symetricky od piliera systémom tzv. vahadla. Maximálne rozpätie mosta (osová vzdialenosť pilierov) je 92 metrov a dĺžka mosta je 593 metrov.. Okrem veľkej výšky komplikoval výstavbu aj častý silný vietor v údolí a tuhá zima.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Most počas výstavby letmou betonážou
Most počas výstavby letmou betonážou 
Most po dokončení - najvyšší most SR
Most po dokončení - najvyšší most SR 

Neďaleko tohto mosta v smere k Poľským hraniciam bol dokončený ďalší veľký most, aj keď v tieni mosta "Valy". V každom prípade bol na projekciu a výstavbu nemenej náročný. Most "Markov" preklenul údolie vo výške 50 metrov s max. rozpätím 94 metrov.

Most Markov počas výstavby
Most Markov počas výstavby 
Most Markov tesne po dokončení
Most Markov tesne po dokončení 

V rámci tohto úseku diaľnice, ako aj na iných úsekoch diaľnic, bolo postavených niekoľko mostov z tzv. tyčových prefabrikátov, ktoré sa montujú zavážacími žeriavmi. Táto technológia má na SR bohatú minulosť a je vyvinutá do modernej podoby. Jej obmedzením je max. rozpätie, ktoré je zatiaľ v rámci našich možností na úrovni 42 metrov.

Jeden z mostov z tyčových prefabrikátov počas výstavby
Jeden z mostov z tyčových prefabrikátov počas výstavby 
Výstavba mosta z tyčových prefabrikátov špeciálnym zavážacím žeriavom
Výstavba mosta z tyčových prefabrikátov špeciálnym zavážacím žeriavom 

Netradičnými mostami z tohto úseku diaľnice boli mosty "Vŕšok" a Čadečka" riešené ako spriahnutá konštrukcia. Oceľové hlavné nosníky sa vysunuli pomocou lisov ponad piliere a následne sa betonážnym vozíkom zhotovila mostovka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Oceľové nosníky počas výsunu ponad údolie
Oceľové nosníky počas výsunu ponad údolie 
Oceľové nosníky po vysunutí
Oceľové nosníky po vysunutí 
Betonáž mostovky špeciálnym posuvným debnením
Betonáž mostovky špeciálnym posuvným debnením 

Najdlhším mostom na tomto úseku diaľnice (D3), ktorý bol v rokoch 2014-2018 dokončený je most s pracovným označením "223" ponad Hričovskú priehradu. Dĺžka tohto mosta je 1437 m pričom jeho jednotlivé celky boli stavané rôznymi technológiami - letmá betonáž a výsuvná skruž (pohyblivé debnenie podopreté na pilieroch).

Výstavba letmou betonážou
Výstavba letmou betonážou 
Pohľad na most počas výstavby - dokončené a budované vahadlo nad Hričovskou priehradou
Pohľad na most počas výstavby - dokončené a budované vahadlo nad Hričovskou priehradou 

Na letmo betónovanú časť mosta nadväzujú estakády postavené výsuvnou skružou, pričom sa využila jedna z najväčších takýchto skruží v Európe (aj keď teda nebola ani zďaleka využitá na svoju max. kapacitu).

Výsuvná skruž z Portugalska so systémom OPS
Výsuvná skruž z Portugalska so systémom OPS 
Panoráma dokončeného mosta
Panoráma dokončeného mosta 

Ďalšou časťou cestnej infraštruktúry Slovenska, kde prebieha intenzívna výstavba je diaľnica D1, ktorá je rozdelená na niekoľko úsekov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka

Prvým z väčších mostov na tomto úseku bol most "201" dĺžky 854 metrov, pričom časť mosta bola stavaná vysúvaním (podobne ako pri moste vo Svrčinovci) a časť na pevnej podpernej skruži.

Pohľad na rozostavaný most, na miesto kde sa technológia výsúvania stretáva s technológiou pevnej skruže
Pohľad na rozostavaný most, na miesto kde sa technológia výsúvania stretáva s technológiou pevnej skruže 

Ďalej na trase sa nachádza most "205", dĺžky 628 metrov, ktorý bol stavaný výsuvnou skružou. Táto technológia patrí medzi tie najefektívnejšie s primeranou adaptabilitou na rôznu geometriu mosta.

Pohľad na most počas výstavby pomocou výsuvnej skruže
Pohľad na most počas výstavby pomocou výsuvnej skruže 
Vonkajšie a vnútorné debnenie komory mosta
Vonkajšie a vnútorné debnenie komory mosta 
Pohľad na výstuž komory - betonárska a predpínacia výstuž
Pohľad na výstuž komory - betonárska a predpínacia výstuž 
Pohľad na dokončený most
Pohľad na dokončený most 

Posledným mostom z tohto úseku, ktorý som do blogu vybral je most s pracovným označením "209" stavaný technológiou letmej montáže. Táto technológia má na Slovensku hlboké korene, keďže jedny z prvých železničných mostov tohto typu v Európe boli postavené práve na našom území. Most je pri použití tejto technológie stavaný zo segmentov, ktoré sa montujú špeciálnym žeriavom. Dĺžka mosta je 1039 metrov.

Dovoz mostných segmentov na stavbu (segmenty sa vyrábali v Senci v špecializovanej prefe)
Dovoz mostných segmentov na stavbu (segmenty sa vyrábali v Senci v špecializovanej prefe) (zdroj: 2, 8)
Výstavba špeciálnym žeriavom tzv. letmou montážou
Výstavba špeciálnym žeriavom tzv. letmou montážou (zdroj: 2, 8)
Pohľad do vnútra komory mosta
Pohľad do vnútra komory mosta 
Pohľad na most po dokončení
Pohľad na most po dokončení 

Dubná skala - Turany

Veľmi náročnou stavbou, ktorá bola dokončená na tomto úseku je súbor mostov preklenujúcich rieku Váh a existujúce cestné ťahy. Hlavný mostný objekt tohto súboru bol stavaný letmou betonážou s rozpätím 125 metrov. Dĺžka mosta je 500 metrov.

Rozostavaný súbor mostov - z obrázka vidieť komplikovanú situáciu a náročnú výstavbu za plnej prevádzky cesty a železnice pod budovaným mostom
Rozostavaný súbor mostov - z obrázka vidieť komplikovanú situáciu a náročnú výstavbu za plnej prevádzky cesty a železnice pod budovaným mostom 
Most počas výstavby
Most počas výstavby 
Výstavba mosta - posledné fázy výstavby vahadla
Výstavba mosta - posledné fázy výstavby vahadla 
Komplex mostov tesne pred dokončením
Komplex mostov tesne pred dokončením 

Fričovce - Svinná

Jednými z najzaujímavejších mostov tohto úseku, ktoré boli na konferencii fib prezentované, boli mosty 204 a 206, budované na celý profil diaľnice (nosná konštrukcia nesie celý profil a nie len jeden smer ako to bolo pri predošlých mostoch). Maximálne rozpätie mosta "204" je 88 metrov. Komoru mosta po stranách podopierajú prefabrikované vzpery a na výstavbu sa využili betonážne vozíky z výstavby mosta v Považskej Bystrici.

Most počas výstavby
Most počas výstavby 
Prefabrikované vzpery
Prefabrikované vzpery 

Okrem cestných a diaľničných mostov prebieha intenzívna výstavba aj železničných mostov. Jedným z nich bol most pri Trenčíne, ktorý preklenul rieku Váh. Most stavaný letmou betonážou má dĺžku 345 metrov a jeho maximálne rozpätie je 52 metrov. Mohutné piliere sú žo železobetónu a sú obložené kameňom.

Most počas výstavby - vzadu Trenčiansky hrad
Most počas výstavby - vzadu Trenčiansky hrad 
Betonážny vozík nasadený pri výstavbe vahadla
Betonážny vozík nasadený pri výstavbe vahadla 
Most po dokončení - pre zrovnanie veľkosti bol použitý jeden bloger
Most po dokončení - pre zrovnanie veľkosti bol použitý jeden bloger 

Samozrejme na území SR bolo v tomto období dokončených výrazne viacej menších či väčších mostov, ktoré sa do blogu nedostali. To však neznamená že nie sú dôležité, alebo že sú nejako oveľa menej zaujímavé či nebodaj menej potrebné. Každý most má v infraštruktúre svoje miesto a sami uznáte, že aj keď čo i len jeden most je potrebné uzavrieť, vie to narobiť v doprave výrazné komplikácie. Preto každá jedna stavba tohto druhu je výnimočná a potrebná. Do každého jedného mosta sa vložilo kus práce, kus duše a umu a tak každý most nesie v sebe niečo zo svojej doby a niečo z ľudí, ktorý na ňom pracovali a to aj dlho po tom, ako tu oni už nie sú. Preto každý jeden most je jedinečný a výnimočný nech už je akýkoľvek.

Fotografie prevzaté z prednášok: (1) Peter Paulík, (2) DOPRASTAV, (3) VÁHOSTAV, (4) STRABAG, (5) VALBEK (6) DOKA (7) SHP (8) DOPRAVOPROJEKT (9) CEMOS

Peter Paulík

Peter Paulík

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  22x

Stavebná fakulta STU - Katedra betónových konštrukcií a mostovKNIHA:Mosty na území Slovenska Zoznam autorových rubrík:  Veda a filozofiaMostyStatikaVšeličo

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu