Krásno nad Kysucou – najstarší železobetónový most Slovenska?

Autor: Peter Paulík | 9.1.2012 o 17:25 | (upravené 9.1.2012 o 18:27) Karma článku: 12,06 | Prečítané:  4063x

V predošlom blogu som písal o kamennom moste pri Kráse nad Kysucou, ktorý je zrejme najdlhším celo-kamenným mostom na Slovensku. Ešte viac ma však prekvapil most stojaci priamo v meste, ktorý je výnimočný zrejme nielen v Slovenskom meradle.

Aby sme si ujasnili, čím je tento most taký ojedinelý musíme si uviesť pár údajov z histórie železobetónu. Prvé patenty týkajúce sa betónu vystuženého oceľovými prútmi pochádzajú z 50-tych a 60-tych rokov 19-teho storočia, pričom prvý železobetónový most sveta bol postavený v roku 1875 J. Monierom, ktorý predtým vlastnil patent na výrobu vystužených kvetináčov.

monier_most_schema_sk.gif

Schéma mosta typu Monier

K železobetónu ako takému sa v tej dobe stavali stavitelia veľmi odmerane, čo je však prirodzené pre všetky nové stavebné technológie. Tento zdráhavý postoj spôsobil, že mnohé krajiny začali s výstavbou železobetónových mostov až s určitým časovým odstupom. Napr. prvý železobetónový most v U.S.A je z roku 1893 a prvý železobetónový most v Británii pochádza až z roku 1902 (oblúk so svetlosťou 5.5 metra pri meste Hampshire). Na území ČR zase nástup železobetónu oddialilo zrútenie sa experimentálneho vystuženého oblúka pri zaťažovacej skúške v roku 1892 pri ktorom zahynul aj jeho autor Ing. Diss a tak prvý železobetónový most na území ČR pochádza až z roku 1898.

usa6.jpg usa5.jpg

Najstarší železobetónový most U.S.A. z roku 1893 a jeho pamätná tabula

Situácia v Rakúsko-Uhorsku však bola v tomto období podstatne iná, keďže v dobe nástupu železobetónu sa začali objavovať problémy s kovovými mostmi, ktoré vyžadovali nákladnú údržbu a často mali aj mnohé statické problémy. Naopak, staré kamenné mosty vykazovali malú poruchovosť a dlhú bezproblémovú životnosť. Tieto okolnosti teda výborne hrali do karát novému nastupujúcemu konštrukčnému systému a tak prvý železobetónový most sa objavil v Rakúsku už v roku 1887, pričom však svetlosť jeho oblúka bola len 4 metre. Dobrá skúsenosť s jeho realizáciou ako aj benevolentnejší postoj maďarských technikov následne dopomohli k postaveniu ďalších podobných mostov na území vtedajšieho Uhorska. Z tohto obdobia pochádza aj most v Krásne nad Kysucou, ktorý je zrejme jeden z najväčších dodnes zachovaných železobetónových mostov strednej Európy pochádzajúci zo začiatku 90-tych rokov 19-teho storočia, teda z obdobia prvých väčších aplikácií železobetónu v mostnom staviteľstve.

most_krasno_nad_kysucou.JPG

Železobetónový most v Krásne nad Kysucou z roku 1891 

(GPS: +49° 23' 57.76", +18° 50' 22.97")

Most bol postavený v roku 1891 firmou Wayss, pričom jeho dve klenby dosahujú svetlosť až 16,45 metra. Na moste je osadená socha Jána Nepomúckeho (obr.), ktorý je vzhľadom na okolnosti svojej smrti  patrónom a ochrancom mostov a  možno práve on ochránil most pred zborením :-). Prevažná väčšina mostov z tohto obdobia sa totižto nezachovala, najmä kvôli dvom svetovým vojnám ako aj kvôli rastúcim nárokom dopravy.

Tento unikátny most je však ešte aj po 120 rokoch v dobrom technickom stave a denne po ňom prejde niekoľko stoviek áut. Všimnúť si ho však všimne len málokto a v meste sa o ňom veľa nedozviete aj keď je to zrejme najstarší železobetónový most Slovenska.

Krásno nad Kysucou má teda hneď dva unikátne mosty o ktorých sa však bežný návštevník nemá odkiaľ dozvedieť a som si istý že si ich hodnotu obyvatelia ani veľmi neuvedomujú. Doteraz mesto spropagovalo len tzv. most lásky, ktorý však má od romantiky veľmi veľmi ďaleko a nechápem ako vôbec mohlo niekoho napadnúť ho tak pomenovať. Na druhej strane zase oveľa krajšie a historicky hodnotnejšie mosty mesta ostali nepovšimnuté.

most_lasky.JPG

Napriek dvom historickým mostom v Krásne nad Kysucou mesto propaguje len pochybný most lásky -  práve pri ňom však žiadnu romantiku nenájdete.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.


Už ste čítali?