reklama

Mosty na R1 - obchvat Nitry

Po dokončení úseku D1 pri Považskej Bystrici som si nemyslel, že ešte niekedy na Slovensku budem mať možnosť vidieť všetky najpoužívanejšie technológie výstavby betónových mostov na jednom mieste. Obchvat Nitry na rýchlostnej ceste R1 však môžeme kľudne nazvať aj výstavou želozobetónových mostárskych technológií, ktorá rozsahom dokonca prekonáva aj Považskú Bystricu. V blogu prinášam informácie o najzaujímavejších stavbách tohto úseku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (86)

1. úsek: Nitra (západ) - Selenec .... dĺžka úseku 12,3 km, 12 mostov

Hneď na začiatku úseku sa nachádza spriahnutý oceľový oblúkový most s rozpätím oblúka vyše 70 metrov, ktorý slúži na prevedenie cesty ponad budovanú rýchlostnú cestu. Samotný oceľový oblúk je vyplnený betónom a je pripojený k základom bez použitia ložísk. Výstavbu tohoto mosta mohli vodiči priebežne sledovať pri prejazde popod neho do Nitry. No a ako to vlastne prebiehalo ilustrujú nasledovné obrázky (zjednodušená verzia):

Najskôr sa na podpernej skruži zhotovila oceľová mostovka tvorená tzv. pozdĺžnikmi a priečnikmi.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Následne sa postavila podperná skruž (tzv. podperné bárky) pre zhotovenie oblúka. Nasledovala montáž oblúka, šikmých vzpier a betonáž tzv. koncových priečnikov.

Obrázok blogu

Po dokončení tejto fázy sa vyplnil oblúk betónom a po 3 dňoch sa mohli odstrániť pomocné bárky. Nasledovala montáž a napnutie závesov.

Obrázok blogu

V poslednej fáze sa odstránila aj skruž zpod mostovkovej časti.

Obrázok blogu

Ďalším významným objektom už priamo na trase R1 je vyše 800 metrov dlhý železobetónový most , budovaný technológiou vysúvania. Je to tretí vysúvaný most na SR, pričom technológia výsunu je podobná technológii použitej pri výstavbe vysúvaného mosta pri Považskej Bystrici.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Modrá oceľová konštrukcia na predku mosta je tzv. výsuvný nos a slúži na zmenšenie namáhania mosta počas výsunu (keďže je výrazne ľahší ako betónová časť, redukuje tvz. konzolové ohybové momenty)

Naraz sa vysúvajú oba mosty, kvôli zrýchleniu výstavby. Mosty v Štrbe a Považskej Bystrici sa vysúvali po jednom, teda po dokončení jedného sa celá technológia premiestnila na druhý most. Takéto riešenie (budovanie oboch mostov naraz) je síce rýchlejšie, no potrebujete dvojnásobný počet technologických častí.

Pohľad zo žeriavu počas výsunu pravého mosta:

Obrázok blogu

Pohľad na hydraulické výsuvné zariadenie:

Obrázok blogu

Dvojica hydraulických výsuvných zariadení však nezvládne výsun celej dĺžky mosta a tak sa približne v polovici musí urobiť ďalšie stanovisko s osadenými hydraulickými lismy. Kvôli vodorovnej sile vznikajúcej pri výsune a nedostatku priestoru, nemohli byť tieto lisy osadené priamo na piliery a musela sa dobudovať mohutná železobetónová konštrukcia, ktorá po dokončení výstavby bude vybúraná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Na tento most priamo nadväzuje takmer 360 metrov dlhý most budovaný technológiou letmej betonáže, ktorý ponesie plný profil rýchlostnej cesty. Momentálne prebieha budovanie tzv. zárodkov na ktorý sa potom osadia tzv. betónovacie vozíky. Jednotivé vahadlá sa potom prepoja a vznikne spojitý systém . Použitie tejto technológie vyplynulo z max. rozpätia 85 metrov, ktoré bolo potrebné na prekonanie rieky Nitra. Pri takomto rozpätí a druhu prekážky je technológia letmej betonáže ideálna.

Pohľad na zárodok:

Obrázok blogu

Na obrázku vydieť pomocné steny slúžiace na stabilizáciu vahadla počas výstavby a ktoré budú po dokončení mosta odstránené. Samotný pilier je schovaný medzi nimi:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

2. úsek: Selenec - Beladice ..... dĺžka úseku 18,9 km, 21 mostov

Na druhom úseku je prvým väčším mostom 372 metrov dlhý trámový most, ktorý sa buduje na pevnej skruži:

Obrázok blogu

Nasleduje 760 metrov dlhý most budovaný technológiou letmej montáže. Pri tejto technológii sa vopred zhotovené prefabrikáty postupne pripínajú k už hotovej konštrukcii pomocou špeciálneho žeriavu. Tejto technológii sa musel prispôsobiť tvar hlavíc pilierov a to tak, aby mohol na ne tento žeriav doslova našlapovať.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Za týmto mostom sa potom nachádza takmer 500 metrov dlhý most z prefabrikovaných nosníkov tvaru písmena I.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ďalším veľmi zaujímavo budovaným mostom, dĺžky 955 metrov, je most cez Hosťovský potok. Maximálne rozpätia polí majú 70 metrov. Krajné polia sú budované na pevnej skruži, no na betonáž ostatných polí sa používa tzv. výsuvná skruž. Výška pilierov dosahuje 35 metrov.

Obrázok blogu

Výsuvná skruž, ktorá svojími rozmermi by mohla byť považovaná za most sama o sebe, má celkovú dĺžku takmer 140 metrov. Je to pavdepodobne najväčšia výsuvná skruž v Európe. Váži cca 180 ton a z Portugalska na SR ju priviezli na cca 80 kamiónoch.

Obrázok blogu

Keďže celý profil diaľnice nesie iba jeden most (a nie dva paralerné), výstavba je rozdelená na viacej fáz: Samotná komora sa betónuje pomocou výsuvnej skruže. Následne sa k zhotovenej komore vyvesia prefabrikované vzpery a nakoniec sa dobetónuje horná doska.

Obrázok blogu

Montáž vzpery:

Obrázok blogu

Aby sa mohla skruž posúvať po pilieroch musí byť na nich dopredu osadený tzv. zárodok.

Obrázok blogu

Za týmto mostom sa potom nachádza ešte jeden väčší most dĺžky 355 metrov, preklenujúci Čerešňovský potok, budovaný z prefabrikovaných I- nosníkov (bez foto).

3. úsek: Beladice - Tekovské Nemce ..... celková dĺžka: 14.3 km, 22 mostov

Na tomto úseku sú dva väčšie mosty. Prvý má dĺžku 190 metrov a preklenuje Majerský potok. Jedná sa o tzv. spriahnutý most, teda tvorí ho oceľová konštrukcia na ktorej je nadbetónovaná mostovková časť.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Druhým mostom je 270 metrov dlhý trámový most budovaný výsuvnou skružou, ktorá sa používala pri výstavbe v Považskej Bystrici. Most má 7 polí a je to tzv. rámová konštrukcia (bez ložísk na pilieroch).

Obrázok blogu

Samozrejme na úsekoch sa nachádza aj množstvo menších mostov, ktoré však pre limitovaný rozsah neuvádzam.

Priebeh prác na obchvate môžete sledovať na webstránke zhotovenej pre tento účel, kde nájdete aj množstvo iných informácií.

http://www.ppp-r1.sk/sk

Osobne považujem takúto stránku za veľký prínos a myslím si, že v budúcnosti by mali mať všetky takéto väčšie stavby vlastnú web stránku, kde by sa verejnosť mohla dozvedieť aktuálny stav výstavby a rôzne info o jednotlivých objektoch.

No a na úplný záver želám veľa zdaru všetkým čo sa na tejto výstavbe podieľajú.

Použitá literatúra:

Výkresová dokumentácia: Most na R1 nad Priemyselnou ulicou, Dopravoprojekt, 2010

P. Novotný, L. Konečný, J. Stráský, P. Klimeš: Most přes hosťovský potok na R1, Betonárske dni, 2010

L. Konečný, T. Romportl, J. Stráský, Z. Horníček: Oblúkový mostný objekt nad R1, Betonárske dni, 2010

Peter Paulík

Peter Paulík

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  22x

Stavebná fakulta STU - Katedra betónových konštrukcií a mostovKNIHA:Mosty na území Slovenska Zoznam autorových rubrík:  Veda a filozofiaMostyStatikaVšeličo

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu