Vysúvaný most v Štrbe - časť 1 - technológia

Autor: Peter Paulík | 10.11.2008 o 7:53 | Karma článku: 11,49 | Prečítané:  7744x

Technológia vysúvania mosta ponad údolie sa na území SR použila po prvý krát pri výstavbe 600m dlhého mosta pri obci Štrba v rokoch 2005 až 2007. Vo svete sa táto technológia využíva už niekoľko desaťročí, nakoľko rýchlosť výstavby je skoro dvojnásobná oproti klasickej technológii budovania mosta na pevnej skruži. Prvý veľký most budovaný technológiou vysúvania bol most v Kufsteine, postavený v roku 1967, s celkovou dĺžkou 450m.

Optimálne podmienky na použitie tejto technológie sú vtedy, keď je počet polí väčší ako 5 a rozpätie polí je okolo 50 m. Technológia je aj jedným z riešení ak nie je počas výstavby možné zasiahnuť do priestoru pod konštrukciou mosta (vodný tok, cestná, prípadne koľajová komunikácia s požiadavkou neobmedziť dopravu počas výstavby).

Žiaľ, táto technológia sa ale nedá použiť vždy.

Jednou z rozhodujúcich podmienok je, aby bol most rovný, prípadne zakrivený s konštantným polomerom. V ostatných prípadoch je vysúvanie veľmi náročné, prípadne úplne nemožné. Ďalšími podmienkami sú, aby bola výška prierezu stála (prípadne s malými rozdielmi) a aby sa rozpätia jednotlivých polí veľmi nelíšili.

Na most v Štrbe sa vzťahovali všetky vyššie spomenuté požiadavky (najmä neobmedziť vlaky) a keďže splnil aj všetky podmienky použitia tejto metódy, rozhodnutie padlo o výstavbe mosta vysúvaním. Jediným problémom ostával ale fakt, že na Slovensku doteraz neboli žiadne skúsenosti s touto technológiou a tak bolo potrebné k realizácii prizvať nemeckú firmu, ktorá zabezpečovala všetky operácie týkajúce sa výsunu mosta.

Princíp technológie použitej v Štrbe spočíval v budovaní mosta na jednej strane údolia, odkiaľ sa postupne vysúval pomocou hydraulických lisov. Tieto lisy ťahali oceľovými lanami most z miesta betonáže pomocou oceľových zarážok zakotvených do posledného hotového dielu mosta. Dĺžka jedného vysúvaného segmentu mosta bola 20m s hmotnosťou cca 500 ton. Pri poslednom výsune ťahali lisy už celý most s hmotnosťou  15000 ton.

Jednotlivé segmenty mosta sa zhotovovali vo výrobni na ľavej časti údolia nasledovným spôsobom:

Nastavil sa tvar debnenia do požadovanej polohy, vyarmovala sa spodná doska a trámy, ktoré sa následne vybetónovali.

vyrolbna1.jpgvyrolbna2.jpg

Ďalší deň sa oddebnili trámy a poddebnila sa horná doska. Armovanie a betonáž hornej dosky zabrala ďalší deň.

vyrolbna3.jpgvyrlobna4.jpg

Oddebnenie hornej dosky a predopnutie mosta (vnesenie horizont. síl napnutím oceľových lán) zabrali dva dni. Po týchto úkonoch sa mohlo spustiť debnenie a nasledoval výsun segmentu. Celý proces trval 7 dní.

vyrolbna5.jpg   vyrlobna6.jpg

Fotky zo zhotovovania segmentu:

Armovanie a debnenie spod. dosky a trámov.   

110.JPG 

Armovanie a debnenie hornej dosky

111.JPG

Predopnutie mosta a príprava na výsun:

113.JPG

Vysunutie segmentu

114.JPG

Pri prvom výsune sa pripevnil oceľový výsuvný nos (slúžiaci na redukciu namáhania mosta počas výsunu) na prvý betónový segment. Do tohto bet. segmentu sa zakotvili oceľové zarážky (prechádzajúce segmentom cez vynechané otvory), ktoré boli spojené s výsuvnými lismi oceľovými lanami.

vysun1.jpg

Hydraulické lisy na opore:                       Oceľové zarážky spojné s lismi ocel. lanami:

lisy.jpg  P3200010.JPG

Výsuvný nos spojený s betónovým segmentom mosta:

P9180046.JPG  P9180060.JPG

Výsun prvého segmentu.

vysun2.jpg

Po vysunutí sa začali práce na zhotovovaní ďalšieho segmentu. Keď bol hotový (po cca 1 týždni), prekotvili sa zarážky a oceľové lano.

vysun3.jpg

Nasledoval výsun druhého segmentu

vysun4.jpg

A tak sa tento proces (výsun - zhotovenie ďalšieho segmentu – prekotvenie zarážok – výsun) opakoval 30 krát.

vysun5.jpg

vysun6.jpg

Tento postup zhotovovania je na nasledujúcich snímkach:

6.10.2005

takt1.jpg

18.10.2005

takt3.jpg

1.11.2005

takt5.jpg

29.11.2005

takt8.jpg

28.12.2005

takt11.jpg

28.3.2006 (extrémna zima zdržala výstavbu skoro o 2 mesiace)

takt13.jpg

Počas vysúvania boli na každom piliery pracovníci, ktorý mali za úlohu vkladať teflónové platne medzi most a klzné ložisko na zníženie trenia.

P5160420.JPG

Most sa podrobne geodeticky sledoval a prípadné odchylky od teoretickej trasy korigovali určení montážnici na pilieroch pomocou platní vsúvaných medzi most a bočnú klznú platňu ložiska. Takýmto spôsobom bolo možné most smerovo držať v plánovanej polohe.

P3200005.JPG  IMG_3978.jpg

Celkovo bolo uskutočnených 30 výsunov až kým most nepreklenul celé údolie

P9240206.JPG P8190123.JPG

Po dokončení celého ľavého mosta (600 m) sa výrobňa priečne presunula na miesto kde sa mal budovať pravý most. Priečny presun výrobne sa sa spravil po vybudovanej dráhe pomocou hydraulických lisov. Výsuvný nos sa previezol z opačnej strany údolia opäť na začiatok a celý postup sa zopakoval znova Po dvoch rokoch viedli cez údolie už dva 600 metrové mosty.

Obr.: hotová hrubá stavba lavého mosta a polovica pravého mosta

PC160065.JPG

Náročné podmienky výstavby sú zhrnuté v časti 2.

Posledný výsun sa oslávil dňa 16.5.2007

P5160008.JPG P5160001.JPG

P5160026.JPG P5160027.JPG

IMG_4342.JPG  P5190042.JPG

.... pár mesiacov na to každý odišiel inou cestou a väčšinu z tých s ktorými som robil som odvtedy nevidel....

Zodpovedným vedúcim celej stavby bol Ing. M. Búci, ktorý počas výstavby oslávil svoju 50ku.....ako darček mu jeden z pracovníkov vyrobil tortu v tvare mosta.....

fotky131.jpg  torta.jpg

Foto: archív autora. Bez súhlasu nemožno preberať a uverejňovať na iných stránkach. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Nežná revolúcia

Nežná revolúcia 30 rokov po: O demokraciu môžeme prísť zvnútra

Prežila krajina posledných 30 rokov bez ujmy na demokracii?

Dobré ráno

Špeciálny podcast: Politiku vždy chápali len ako orgie

Rozhovor so šéfredaktorkou SME k 30. výročiu Nežnej revolúcie.

Cesta do hlbín českej duše. Päť kníh, ktoré by mali Slováci čítať

Sú medzi nimi experimenty aj látka na veľkofilm.


Už ste čítali?