Krásno nad Kysucou – najstarší železobetónový most Slovenska?

Autor: Peter Paulík | 9.1.2012 o 17:25 | (upravené 9.1.2012 o 18:27) Karma článku: 12,06 | Prečítané:  3868x

V predošlom blogu som písal o kamennom moste pri Kráse nad Kysucou, ktorý je zrejme najdlhším celo-kamenným mostom na Slovensku. Ešte viac ma však prekvapil most stojaci priamo v meste, ktorý je výnimočný zrejme nielen v Slovenskom meradle.

Aby sme si ujasnili, čím je tento most taký ojedinelý musíme si uviesť pár údajov z histórie železobetónu. Prvé patenty týkajúce sa betónu vystuženého oceľovými prútmi pochádzajú z 50-tych a 60-tych rokov 19-teho storočia, pričom prvý železobetónový most sveta bol postavený v roku 1875 J. Monierom, ktorý predtým vlastnil patent na výrobu vystužených kvetináčov.

monier_most_schema_sk.gif

Schéma mosta typu Monier

K železobetónu ako takému sa v tej dobe stavali stavitelia veľmi odmerane, čo je však prirodzené pre všetky nové stavebné technológie. Tento zdráhavý postoj spôsobil, že mnohé krajiny začali s výstavbou železobetónových mostov až s určitým časovým odstupom. Napr. prvý železobetónový most v U.S.A je z roku 1893 a prvý železobetónový most v Británii pochádza až z roku 1902 (oblúk so svetlosťou 5.5 metra pri meste Hampshire). Na území ČR zase nástup železobetónu oddialilo zrútenie sa experimentálneho vystuženého oblúka pri zaťažovacej skúške v roku 1892 pri ktorom zahynul aj jeho autor Ing. Diss a tak prvý železobetónový most na území ČR pochádza až z roku 1898.

usa6.jpg usa5.jpg

Najstarší železobetónový most U.S.A. z roku 1893 a jeho pamätná tabula

Situácia v Rakúsko-Uhorsku však bola v tomto období podstatne iná, keďže v dobe nástupu železobetónu sa začali objavovať problémy s kovovými mostmi, ktoré vyžadovali nákladnú údržbu a často mali aj mnohé statické problémy. Naopak, staré kamenné mosty vykazovali malú poruchovosť a dlhú bezproblémovú životnosť. Tieto okolnosti teda výborne hrali do karát novému nastupujúcemu konštrukčnému systému a tak prvý železobetónový most sa objavil v Rakúsku už v roku 1887, pričom však svetlosť jeho oblúka bola len 4 metre. Dobrá skúsenosť s jeho realizáciou ako aj benevolentnejší postoj maďarských technikov následne dopomohli k postaveniu ďalších podobných mostov na území vtedajšieho Uhorska. Z tohto obdobia pochádza aj most v Krásne nad Kysucou, ktorý je zrejme jeden z najväčších dodnes zachovaných železobetónových mostov strednej Európy pochádzajúci zo začiatku 90-tych rokov 19-teho storočia, teda z obdobia prvých väčších aplikácií železobetónu v mostnom staviteľstve.

most_krasno_nad_kysucou.JPG

Železobetónový most v Krásne nad Kysucou z roku 1891 

(GPS: +49° 23' 57.76", +18° 50' 22.97")

Most bol postavený v roku 1891 firmou Wayss, pričom jeho dve klenby dosahujú svetlosť až 16,45 metra. Na moste je osadená socha Jána Nepomúckeho (obr.), ktorý je vzhľadom na okolnosti svojej smrti  patrónom a ochrancom mostov a  možno práve on ochránil most pred zborením :-). Prevažná väčšina mostov z tohto obdobia sa totižto nezachovala, najmä kvôli dvom svetovým vojnám ako aj kvôli rastúcim nárokom dopravy.

Tento unikátny most je však ešte aj po 120 rokoch v dobrom technickom stave a denne po ňom prejde niekoľko stoviek áut. Všimnúť si ho však všimne len málokto a v meste sa o ňom veľa nedozviete aj keď je to zrejme najstarší železobetónový most Slovenska.

Krásno nad Kysucou má teda hneď dva unikátne mosty o ktorých sa však bežný návštevník nemá odkiaľ dozvedieť a som si istý že si ich hodnotu obyvatelia ani veľmi neuvedomujú. Doteraz mesto spropagovalo len tzv. most lásky, ktorý však má od romantiky veľmi veľmi ďaleko a nechápem ako vôbec mohlo niekoho napadnúť ho tak pomenovať. Na druhej strane zase oveľa krajšie a historicky hodnotnejšie mosty mesta ostali nepovšimnuté.

most_lasky.JPG

Napriek dvom historickým mostom v Krásne nad Kysucou mesto propaguje len pochybný most lásky -  práve pri ňom však žiadnu romantiku nenájdete.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Neukazujú len svoje bohatstvo, ale to, ako žijú

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky?

SVET

Zomrel český hudobník Radim Hladík, založil skupinu Blue Effect

Postupne sa prepracoval k vlastnej tvorbe.


Už ste čítali?