reklama

Mosty zničené ustupujúcim Wehrmachtom

Mnohé mosty, ktoré sa postavili na území Československa v období pred druhou svetovou vojnou patrili k jedným z najpôsobivejších stavieb svojej doby. Československé mostné staviteľstvo malo v tomto období veľmi dobrú povesť a mnohí odborníci z oblasti inžinierskych stavieb patrili vo svojej dobe k svetovej špičke. Veľká časť veľkolepých diel, ktoré vytvorili však akoby šmahom ruky zmizla počas pár posledných mesiacov druhej svetovej vojny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

Ustupujúci Wehrmacht v snahe spomaliť postup Červenej armády stihol na území Slovenska zničiť alebo vážne poškodiť väčšinu mostov, tunelov a železničných tratí. Za obeť padlo až neuveriteľných vyše 1900 železničných a 2000 cestných mostov. 3900 mostov predstavovalo v tej dobe približne 70% všetkých väčších mostov na Slovensku, čo malo za následok úplné ochromenie funkcie najmä veľkých miest. Neostal prejazdný takmer ani jeden ucelený úsek železničných tratí.

Obrázok blogu

Hanušovce

Obrázok blogu

Spišská Nová Ves

Obrázok blogu

Hlohovec

Obrázok blogu

Bratislava

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Trenčianska Teplá

Pred inžiniermi a odborníkmi z oblasti mostného a cestného staviteľstva tak stála úloha v čo možno najkratšom čase obnoviť najvýznamnejšie úseky ciest a železničných tratí slúžiacich k zásobovaniu miest uhlím a potravinami. Postaviť most ak je dostatok času a financií je jedna vec, no zareagovať v krátkom čase, za podmienok aké panovali bezprostredne po vojne a s technológiou, ktorá bola v tej dobe k dispozícii je už trochu, ako sa hovorí, iná káva. Postup obnovy sťažoval najmä veľký nedostatok stavebného materiálu, náradia, strojov a kvalifikovaných pracovníkov. Nemalou komplikáciou bolo aj množstvo nevybuchnutých náloží a leteckých bômb použitých nemeckými vojskami pri likvidácii stavieb. Rekonštrukcia železničných tratí a ciest sa najčastejšie realizovala drevenými provizórnymi mostmi, ktoré sa často budovali len veľmi primitívnymi mechanizmami a čisto ľudskou silou. Boli vytvorené tzv. rekonštrukčné odbory, ktoré koordinovali projekčné a realizátorské práce a s rekonštrukciou výrazne pomáhala aj Červená armáda, ktorá prioritne rekonštruovala mosty potrebné k presunom vojenského materiálu. Za necelé tri roky boli prejazdné takmer všetky dôležité úseky cestných a železničných tratí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Provizórne mosty sa často potom nahrádzali tzv. dlhodobými provizóriami so životnosťou okolo 10 rokov. Tie sa budovali pár metrov od zničených mostov tak, aby hlavné mostné objekty mohli byť následne zrekonštruované. Obdobie nahradzovania dlhodobých provizórnych mostov definitívnymi konštrukciami trvalo ďalších vyše 10 rokov.

Potreba urýchlenej výstavby v tomto období však mala aj zopár pozitívnych dopadov. Priniesla zo sveta na územie Československa najmodernejšie metódy výpočtov a zhotovovania mostov, ktoré zefektívňovali a urýchľovali výstavbu aj ponad zložité terénne prekážky. Vo veľkom sa začalo využívať tzv. predpätie a vyvinuli sa nové technológie výstavby mostov, ktoré sa používajú v zdokonalenej podobe až dodnes.

Peter Paulík

Peter Paulík

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  22x

Stavebná fakulta STU - Katedra betónových konštrukcií a mostovKNIHA:Mosty na území Slovenska Zoznam autorových rubrík:  Veda a filozofiaMostyStatikaVšeličo

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu